Pentru cei care nu stiu (inca), bagelul este un produs de panificatie asemanator unei chifle, cu o gaura in mijloc. Isi are originile in Polonia, in urma cu sute de ani, dar a cunoscut popularitatea in secolul XX, cand a fost adus in S.U.A. de evreii polonezi. In momentul de fata, New York-ul este "Mecca" bagelilor, iar foarte multi americani isi incep ziua cu delicioasele preparate poloneze.
Alex si Ionut au 25, respectiv 24 de ani, si sunt din Ramnicu Valcea. Au studiat impreuna in Aarhus (Danemarca) si in Montreal (Canada) arta comunicarii in management si marketing, iar ulterior s-au gandit ca si-ar putea folosi cunostiintele in domeniu pentru a isi deschide propriul business.
La bageli au ajuns din pura intamplare, dar s-a dovedit a fi alegerea perfecta. "
Ne-am dat seama ca bagelul este un produs in jurul caruia se poate construi un brand. Este usor de personalizat, atat pentru ceea ce putem sa oferim noi, cat si pentru ceea ce si-ar dori clientii", precizeaza Ionut. "
Suntem la baza oameni de comunicare, iar exercitiul a fost sa ne punem cunostintele noastre in valoare. Am mers pe ideea de customer relations (n.r.- relatii cu clientii), care este valorificata foarte mult in zona serviciilor", adauga el.
Primii pasi catre o "bagelerie" de succes
Cei doi tineri si-au inceput calatoria pe "drumul bagelilor" incercand sa recreeze delicatesele poloneze in bucataria proprie. "Am fost destul de incantati de bagelii nostri o perioada, pana cand am ajuns la cineva care a locuit in S.U.A. timp de 20 de ani. Aceasta persoana a gustat din bagelul nostru si ne-a spus ca mai avem mult de lucru", marturiseste Alex. "Acela a fost momentul in care am realizat ca trebuie sa mergem si noi in S.U.A., sa vedem ce inseamna cu adevarat bagelul. Am facut aceasta calatorie parte din investitia initiala si recunosc ca a fost o combinatie destul de interesanta intre util si placut", completeaza Ionut.
Dar pana la plecarea in S.U.A., cei doi prieteni au mai pus cateva lucruri la punct. "Ne-am dat seama cat de greu este sa gasesti o locatie stabila, asa ca ne-am orientat catre o masina, ceva mobil. In cele din urma, am apelat la un hibrid. Nu este o chestie mobila, dar nici o locatie fixa. Am luat o chestie semi-mobila si am fixat-o intr-o parcare", spune Alex, aratand catre rulota Sunday Bagels and Coffee.
Mai mult decat atat, in timp ce mergeau spre casa, la Ramnicu Valcea, au aflat de pe blogul lui Marius Tudosiei de la Bacania Veche ca exista, chiar in localitatea lor natala, un laborator performant pentru industria painii. "Am gasit niste oameni exceptionali acolo", spune Ionut. "Ei ne-au zis ca ne ajuta, cu conditia sa luam faina de la ei. Noua ne-a convenit, mai ales ca este o faina de calitate. In plus, doamnele de acolo ne-au explicat cu ce trebuie sa venim din S.U.A., iar treptat am adaptat bagelul american la retetele romanesti", adauga el.
Pe urmele bagelilor din New York
Alex si Ionut au mers direct in New York, cel mai celebru oras din lume in materie de bageli. Si-au notat cele mai premiate "bagelerii" din Manhattan si au demarat o perioada de cercetare. "Am degustat foarte mult in acea perioada. Am mancat vreo doi, trei bageli pe zi, timp de o saptamana", precizeaza Alex. "In total, cred ca au fost circa 24 de bageli. Am vrut sa vedem ce ne place de la fiecare si ce am vrea sa imprumutam. Este ca si cum ai manca toti covrigii din Bucuresti", adauga Ionut, razand.
Dar experienta americana nu s-a oprit aici. Dupa ce si-au "calibrat" papilele gustative si si-au dat seama ce inseamna un bagel ca la carte, Alex si Ionut au invatat si cum se prepara un astfel de produs. "Am mers la o scoala de arte culinare, intr-un cartier evreiesc din Brooklyn. Se numea Kosher Culinary Arts. Aici, am facut un workshop doar pe bageli. Esential este ca de acolo am invatat reteta, pe care am preluat-o si am adus-o in Romania", precizeaza Alex.
Intorsi in tara, tinerii antreprenori au inceput sa isi fixeze obiectivele. Fiind in foarte bune relatii cu Impact Hub, o comunitate care se descrie ca fiind atat laborator de inovatii, cat si incubator de afaceri, cei doi au integrat Sunday Bagels and Coffee intr-un program numit "The 60 day challenge", centrat pe transformarea ideii in realitate. "Practic, incercau sa ne gaseasca cel mai bun mentor. Noi l-am avut pe Florin Stoleriu, actual director de vanzari la Policolor. El lucrase foarte mult pe retail si ne-a ajutat sa gandim foarte realist cu privire la vanzari", spune Ionut.
Lucrurile au inceput sa se aseze, din toate punctele de vedere. Alex si Ionut au discutat cu multi antreprenori, despre care spun ca fie i-au indrumat, fie i-au adus cu picioarele pe pamant. Chiar si din punct de vedere al legislatiei, cei doi ne zic ca au intalnit oameni care i-au ajutat in tot demersul. "
Am observat ca le plac tinerii antreprenori", spune Alex.
"De la oameni pretentiosi, pentru oameni pretentiosi"
La exact un an dupa ce au infiintat firma, pe 13 mai 2014, Alex Petrescu si Ionut Rusu au deschis Sunday Bagels and Coffee. Doar logo-ul brandului este de ajuns sa te faca sa zambesti. "Il poti percepe ca pe o jumatate de bagel. Poate sa fie chiar soarele, la rasarit sau la apus. Fiecare isi poate imagina ceea ce vrea", ne spune Alex. Dar de ce "Sunday" (n.r. - duminica)? "Pentru ca duminica esti foarte linistit. Stii ca vei mananca bine si ca nu vei avea probleme cand te trezesti. Asta vrem si noi: sa stii ca atunci cand vii sa mananci un bagel, totul va fi bine", adauga el.
In momentul de fata, rulota lui Alex si Ionut chiar merge ca pe roate. Baietii sunt acum "de-ai casei" , au clienti fideli si sunt, inainte de toate, prieteni cu cei pe care ii servesc. "Putem spune ca produsele noastre sunt din partea unor oameni pretentiosi, catre oameni pretentiosi", spune Alex. "Nu vrem sa sune pompos, pentru ca suntem si foarte prietenosi", adauga Ionut. "Lucram cu stocuri mici, ne straduim ca produsele noastre sa fie cat mai proaspete si vrem sa cream o atmosfera cat mai familiala. Speram ca Sunday sa devina genul de loc in care vii si vrei sa mai stai, fie la tejghea, fie la masa", completeaza el, indicandu-ne micuta terasa, formata dintr-o masa si trei scaune. "Este o industrie foarte competitiva. Daca nu ai un produs promovat cum trebuie, e cam nasol. Tocmai aici a venit diferentierea", precizeaza Ionut.
Bagelii de la Sunday au devenit produsele preferate ale multor corporatisti din Pipera. Ei pot fi cumparati in doua variante, fie bageli simpli (taiati in jumatate si serviti cu crema de branza, marar si chilli, bucatale de somon, unt si dulceata sau nutella), fie bagelwich-uri (sandiwch-uri din bageli, cu somon, prosciutto sau cotlet afumat). Preturile variaza intre 5 si 10 lei. Dar cei de la Sunday stau bine si la capitolul bauturi, unde ne fac cu ochiul ciocolata calda cu bezele, ice tea-ul natural sau clasicele espresso, caffe latte sau cappuccino.
"Cel mai popular este bagelwich-ul cu crema de branza si somon, dar si bagelul cu marar cu chilli este la mare cautare. Cel cu bucatele de somon (n.r. - salmond spread) este unic in Bucuresti. Am incercat sa adaptam conceptul la Romania, dar sa dam si ceea ce e bagelul la mama lui. Trei sferturi din meniu se serveste si in S.U.A.", dezvaluie Ionut.
Asa cum am precizat anterior, bagelii se fac in Ramnicu Valcea, cu reteta adusa de baieti din S.U.A., sub acord de confidentialitate. "
Pentru noi este o prioritate sa alegem produse fara E-uri. Drept urmare, painea nu are niciun fel de amelioratori. Cat despre produse, ne stradium sa alegem cei mai buni furnizori", adauga Ionut. "
Tine foarte mult de calitatea ingredientelor. Eu cred ca avem unele dintre cele mai bune sandvisuri din Bucuresti si credeti-ma, am mancat multe sandvisuri. Mai ales daca prinzi bagelul proaspat scos din cuptor, nu stiu cine se poate ridica la acelasi nivel", completeaza Alex.
Street food pentru corporatisti
Cand vine vorba despre street food, fenomen la care se incadreaza si bagelul, fara doar si poate, Alex pare optimist. "Cred ca street food-ul se dezvolta in Bucuresti la fel de sigur si inevitabil ca in orice mare oras. Orice oras ajunge la punctul in care are nevoie de un street food mai elevat. Au trecut doar 24 de ani de la comunism. Nu este chiar atat de mult. Nici nu putem avea atat de multe pretentii. Ne dezvoltam foarte repede si nu se poate merge decat inainte", spune el.
Discutand despre dezvoltarea conceptului, Ionut spune: "Exista deja un trend consacrat, cel al mancarii rapide si de calitate. E drept ca noi suntem primii care il ducem la acest nivel, de atat de aproape de om. Pe de alta parte, incercam sa dezvoltam partea de emancipare a societatii. Avem o baza serioasa. Vorbim despre zona corporate, unde puterea financiara si dorinta de rafinare se imbina foarte bine. Nu trebuie decat sa promovam trendul si sa avem rabdare in continuare. In rest, ne descurcam noi".
Cei doi manageri nu exclud nici varianta unei extinderi a afacerii lor, dar aici trebuie punctate cateva aspecte. "In momentul in care ne vom gandi la extindere, misiunea noastra principala va fi sa ne invatam si angajatii sa faca acelasi lucru pe care il facem noi. Sa fie aproape de clienti", spune Alex.
Tocmai pentru ca sunt aproape de clienti, baietii de la Sunday au scos si primele carduri de fidelitate, ceea ce inseamna ca la sase comenzi, cea de-a saptea beneficiaza de un bonus (fie un bagel sau o cafea gratis, fie o reducere de 50% la un bagelwich).
Ne-a placut mult la Sunday Bagels and Coffee. Atat de mult, incat ne vom lua de multe ori micul dejun la ei. Va invitam si pe voi sa-i cunoasteti pe Alex si pe Ionut ca oameni, si nu ca antreprenori, sa gustati din bagelul bine rumenit si din cafeaua facuta ca la carte!
Despre Alex si Ionut:
... sunt foarte incantati cand lumea le lauda produsele.
... cea mai mare comanda a lor a fost de 50 de bageli. "In acel moment, am inchis timp de doua ore", spune Ionut.
... iubesc mancarea americana. Recomanda locatiile Shake Shack si Chop't (New York), si Byens Burger (Aarhus, Danemarca), unde au mancat cei mai mari burgeri (cca. 500 de grame de carne).
... in Bucuresti, le place sa manance la Calif, la Energia Pub sau la Bar A1, iar ca food truck-uri recomanda Burger Van sau Fish'n'chips de la Rompescaria.
... lui Ionut nu ii place feniculul.
... una dintre ultimele "pasiuni" culinare ale lui Alex este biltongul, o specialitate din carne de vita uscata, originara din Africa de Sud, preparata doar cu sare si otet de mere. Ar incerca gemul de bacon.
"Sunday Bagels and Coffee. Clipe de weekend intr-o zi de munca" este cel de-al doilea interviu din seria materialelor marca Gustos.ro care promoveaza conceptul de "street food" (mancare stradala) in Romania.
Autor: Catalin Cincu
Comentarii